«Vi er veldig opptatt av mangfold og ser nytten av å ha mange forskjellige personligheter i vårt team» er en setning vi hører ofte når vi er invitert ut til bedrifter for å holde kurs eller foredrag om, ja nettopp: personligheter og kommunikasjon.
Virkelig?
Hvordan kan det da ha seg, at langt de fleste av oss har en tendens til å ansette personer som likner oss selv?
Er det makelighet?
For det er absolutt enklere å forholde seg til de som er som oss, som ser verden på samme måte, nikker gjenkjennende og er enige med oss. Dette litt udefinerbare begrepet vi kaller god kjemi.
Er det uvitenhet?
For hvordan kan man egentlig vite så mye om personligheten til en person, etter noen få samtaler og intervjurunder?
Eller er det for mye faglig fokus?
For kanskje glemmer vi personligheten bak en faglig sterk CV, og fokuserer stort sett på det vi har foran oss på papiret: Erfaringer og utdannelse.
Vi kjenner alle til utfordringene ved mangfold, det som gjør at vi motiveres av helt forskjellige ting og kommuniserer på veldig forskjellige måter, og det er som oftest det som er grunnen til at vi i utgangspunktet blir invitert innenfor.
Det er naturlig, og nødvendig, å se etter faglig egnethet og relevante erfaringer når vi skal rekruttere nye personer til bedriften, og det er selvfølgelig en viss trygghet i å omgi oss med forbundsfeller. Vi tenker instinktivt at vi kan stole på folk som er som oss. Samtidig som vi intellektuelt vet, at mangfold og ulike vinkler oftest er sunnest for nytenkning og fremdrift.
En rekrutteringsprosess er som oftest både tids- og ressurs -krevende. Det kan fort bli en dyr affære om man etter en stund finner ut at dette var feil person på feil sted, og må i gang med en ny runde.
Å benytte seg av Enneagrammet som et av flere verktøy i en rekrutteringsprosess, tillater oss å komme tettere på kandidaten. Det gir oss en mulighet til å stille de gode og relevante spørsmålene, og se personen bak CV-en.
Vi har brukt Enneagrammet som en del av et rekrutteringsverktøy noen år nå. I praksis tar kandidaten en dybdegående nettbasert personlighetstest, etterfulgt av en telefonsamtale eller et møte, for å utrede og validere resultatet. Deretter lages en beskrivelse av kandidaten, basert på test og samtale, og bedriften får da en ekstra og verdifull dimensjon å vurdere kandidaten etter.
Ved å bruke Enneagrammet i en rekrutteringsprosess, kan man finne nettopp den personlighetstype man trenger, for å styrke teamet der de trenger det mest.
Forfatter:
Dorthe Lie
www.ennea.no